Этого требует стандарт GLSL ES, в то время как стандарт "большого" GLSL (не ES) этого не требует. Если
в вершинном шейдере не указана точность типов с плавающей точкой, то по умолчанию используется точность
highp. Если бы
фрагментный шейдер в качестве значения по умолчанию имел
highp, то это могло бы привести к проблемам, т.к. OpenGL ES 2.0
не требует наличия поддержки высокой точности значений с плавающей точкой во фрагментном шейдере.
OpenGL ES Shading Language - 4. Variables and Types - pp. 35-36
The fragment language has no default precision qualifier for floating point types. Hence for float, floating point vector and matrix variable declarations, either the declaration must include a precision qualifier or the default float precision must have been previously declared.
4.5.4 Available Precision Qualifiers
The built-in macro GL_FRAGMENT_PRECISION_HIGH is defined to one on systems supporting highp precision in the fragment language
#define GL_FRAGMENT_PRECISION_HIGH 1
and is not defined on systems not supporting highp precision in the fragment language. When defined, this macro is available in both the vertex and fragment languages. The highp qualifier is an optional feature in the fragment language and is not enabled by #extension.